Meta tagi są nieodłącznym elementem optymalizacji i polem do testów dla każdego, kto poszukuje najlepszych rozwiązań, trafiających zarówno w gusta swoich odbiorców, jak i robotów wyszukiwarek internetowych.
Meta tagi to również jeden z elementów składających się na podstawy optymalizacji stron internetowych w służbie pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania.
Analizę elementów takich jak meta title czy meta description znajdziemy w każdym, nawet najbardziej powierzchownym czy automatycznym audycie SEO, zatem warto posiadać nawet podstawową wiedzę na temat prawidłowego wykorzystania meta tagów na swojej stronie.
Stale rozszerzający się ekosystem Google, a co za tym idzie i wyszukiwarki, z której codziennie korzystamy, co jakiś czas wprowadza zarówno wizualne, jak i funkcjonalne zmiany w działanie i wygląd wyników wyszukiwania.
Funkcjonalność wyszukiwarki Google na przestrzeni kilku ostatnich lat zmieniła się diametralnie, do tego stopnia, że dziś coraz częściej uzyskujemy konkretną odpowiedź na wpisane zapytanie już na poziomie samych prezentowanych wyników wyszukiwania. Coraz częściej użytkownik nie musi podejmować żadnej innej interakcji z wyszukiwarką poza zadaniem jej konkretnego pytania czy wpisanie wyrażenia, które go w danym momencie interesuje.
Google zmieniło się z platformy pośredniczącej i rozdzielającej ruch do poszczególnych stron wylistowanych w SERP-ach, do serwisu, który jest w stanie zatrzymać w swoim ekosystemie znaczną ilość użytkowników.
Pozycja 0, graf wiedzy, Google Shopping, integracja z systemami do zamawiania biletów lotniczych czy hoteli i wiele więcej. Wszystko to sprawia, że coraz trudniej przebić się przez natłok informacji jakie dziś serwuje nam wyszukiwarka Google.
Sytuacji nie poprawiają również liczne testy, jakie na przestrzeni ostatnich tygodni mogliśmy zaobserwować w wynikach wyszukiwania. Obecnie możemy spotkać się z aż trzema rożnymi wariacjami prezentowania wyników organicznych oraz reklam Google Ads w wyszukiwarce, które mogą znacząco wpłynąć na decyzję użytkownika oraz CTR-y strony.
*Reklamy oznaczone na zielono
*Ikony w wynikach wyszukiwania
*Reklamy oznaczone na czarno
Ponieważ wyniki wyszukiwania Google oraz ich prezentacja cały czas się zmieniają, często to odpowiednia konstrukcja meta tagów – title i description – może mieć decydujący wpływ na to, czy użytkownik odwiedzi naszą stronę czy ją pominie.
Oto kilka sposobów optymalizacji meta tagów, które mogą wpłynąć na klikalność (CTR) Twojej strony
- Zachowaj spójną strukturę treści
Przy ogromnej ilości informacji serwowanej w wynikach wyszukiwania, wyróżnienie swojej strony za wszelką cenę może być bardzo kuszące, w związku z czym zarówno w tytułach, jak i opisach, właściciele stron chcą zwrócić na siebie uwagę, np. poprzez wykorzystanie WIELKICH LITER.
Moim zdaniem nadmierne wykorzystanie kapitalików może prowadzić do odwrotnego w skutkach efektu, który zaburza także wizualną prezentację wyników w wyszukiwarce i zniechęca do kliknięcia.
Stosowanie wielkich liter w tytułach jest zasadne w przypadku zamieszczenia skrótu / abrewiacji, czy nazwy własnej konkretnej technologii lub producenta.
Warto pamiętać, że meta tagi wyświetlane w wynikach wyszukiwania, a właściwie liczba znaków prezentowana przez wyszukiwarkę, oparta jest o szerokość jaką zajmują one licząc w pikselach. Zatem w wyniku prezentowanym przez Google zmieści się nieco więcej tytułu pisanego w sposób standardowy, aniżeli tytułu w całości lub częściowo zapisanego wielkimi literami.
To jest tytuł mojej strony
TO JEST TYTUŁ MOJEJ STRONY
Obecnie w pełni wyświetlony tytuł w SERP-ach to ok. 56-57 znaków. Po tej ilości znaków wyszukiwarka skróci tytuł prezentując trzy kropki …
- Wykorzystaj Znane Metody Na Wyróżnienie Swojej Strony
Jednym ze znanych sposobów optymalizacji nagłówków tworzonych w kampaniach Google Ads w sieci wyszukiwania jest rozpoczynanie każdego wyrazu w swojej reklamie Wielką Literą. Taki zapis ułatwia zlokalizowanie reklamy, a tekst zapisany w ten sposób jest lepiej widoczny i łatwiejszy do odczytania, co ma swoje odzwierciedlenie również w lepszym wskaźniku CTR reklamy.
Skoro taka metoda sprawdza się w kampaniach płatnych to dlaczego nie spróbować i nie wdrożyć jej do sposobu wyświetlania wyników organicznych?
Jest to jedna z prostszych metod optymalizacji, którą można przetestować. Warto jednak pamiętać, by taki zapis stosować wyłącznie w meta tagu TITLE.
- Zadbaj o dobrą ekspozycję frazy kluczowej w tytule
Jednym z najistotniejszych elementów optymalizacji meta tagów są oczywiście słowa kluczowe, które w nich zawieramy. To dzięki nim jesteśmy w stanie precyzyjnie określić i wskazać zawartość naszej strony zarówno robotom indeksującym, jak i użytkownikom. Słowo kluczowe w tytule naszej strony może mieć również spory wpływ na to, jak szybko i jak skutecznie indeksuje się ona w wynikach wyszukiwania.
Właśnie dlatego należy tworzyć tytuły podstron w taki sposób, by najważniejsze słowo kluczowe dla danej strony znalazło się możliwie najbliżej początku meta tagu.
Pozwala to zwrócić uwagę na konkretne słowa kluczowe, ale także zapobiega skróceniu naszego tytułu przez wyszukiwarkę w nieodpowiednim miejscu, a co za tym idzie nie wyświetlenie użytkownikowi najistotniejszej dla niego treści.
- Nie marnuj potencjału meta tagów
Meta tagi wyświetlane w wynikach wyszukiwania to elementy, które mają bezpośrednie przełożenie i wpływ na to, czy użytkownik wyszukiwarki zainteresuje się naszą stroną czy zostanie ona pominięta.
Bardzo istotny jest zatem fakt, czy zdołamy w krótkim czasie, który poświęcony jest na sprawdzenie wyników wyszukiwania, zwrócić na siebie wystarczającą uwagę.
Meta tytuł powinien być zatem zwięzły i w swojej ograniczonej formie przekazać użytkownikowi najważniejsze informacje. Nie ma sensu tworzyć tutaj rozbudowanych form przekazu, bowiem w natłoku informacji rozmyją się one i zostaną pominięte.
Dla przykładu, jeżeli użytkownik poszukuje odkurzacza bezprzewodowego, to w tytule naszej strony powinniśmy mu wskazać, że znajdzie na niej właśnie taki typ odkurzacza, np.
Odkurzacze Pionowe – Bogaty Wybór, Niskie Ceny – Sklep XYZ
Jeżeli zamiast tego skonstruujemy nasz tytuł w takiej postaci:
Utrzymaj czystość w swoim domu – odkurzacze pionowe znanych marek.
Najważniejszy element, który interesuje użytkownika, czyli odkurzacze pionowe zostają zepchnięte na dalszy plan i może zostać pominięty przez potencjalnego klienta.
Warto dążyć do tego, by tytuły (zwłaszcza kategorii i podkategorii w sklepach internetowych) były zawsze jak najbardziej zorientowane na konkretnym temacie i grupie produktowej, do której się one odnoszą.
- Zadbaj o swój brand
Brand, czyli nazwa naszej firmy, sklepu, domeny, bardzo często jest bagatelizowany i pomijany w meta tagach, jednak jest to doskonałe miejsce do zwrócenia na siebie uwagi i zwiększenie swojej rozpoznawalności w sieci.
Istotne jest, by stosować ujednolicone nazewnictwo brandowe i w miarę możliwości trzymać się go na najważniejszych podstronach swojej domeny.
W przypadku, gdy strona może identyfikować się pod różnymi określeniami brandowymi, warto przygotować sobie listę kilku określeń i zdecydować jakie typy brandu chcemy komunikować, np.:
- Sklep z odkurzaczami XYZ
- Producent odkurzaczy XYZ
- Serwis odkurzaczy XYZ
Wówczas poszczególne określenia warto stosować na konkretnie powiązanych z nimi podstronami z ofertą i usługami.
- Nie rezygnuj z meta description + Wezwanie do działania
Mimo, że nie zawsze może się ono zgadzać z koncepcją czy zasadnością zastosowania w tytule strony, to w opisie (meta description) warto wykorzystywać elementy CTA – Call To Action. Możemy w ten sposób zwrócić na siebie uwagę i zintensyfikować potencjalne kliknięcie i odwiedziny naszej strony.
Opis description jest często pomijany przez właścicieli stron, a Google z łatwością potrafi wyszukać na stronie treść, którą uzna za stosowną wyświetlić w jego miejsce.
Nie warto jednak zdawać się na lepsze lub gorsze dopasowanie tworzone przez wyszukiwarkę. Określając samodzielnie meta description znacząco minimalizujemy możliwość automatycznego zastępowania opisu w wynikach wyszukiwania.
Dobrze skonstruowany opis z wezwaniem do konkretnego działania (Kup Teraz!, Sprawdź!, Promocja!, itp.) to elementy, których nie warto pomijać w optymalizacji opisów.
- Wykorzystaj emoji (z umiarem) 😉
Ikonki emoji stały się integralną częścią wyników wyszukiwania i każda przeglądarka desktopowa jak i mobilna jest w stanie je wyświetlać na ekranie.
Oczywiście odradzam nadmierne wykorzystanie ikonek w tytułach czy opisach, bowiem ich zbyt duże nagromadzenie będzie sprawiać, że wynik wyszukiwania stanie się infantylny i mało poważny. Kliknięcia w niego mogą być jedynie chęcią sprawdzenia co kryje się pod tego typu wpisem w wyszukiwarce i opuszczeniem strony, co przełoży się na zwiększenie współczynnika odrzuceń.
Emoji mogą być jednak doskonałym narzędziem do wyróżnienia się, zwłaszcza na tle ujednoliconych wyników wyszukiwania, które coraz częściej zlewają się z reklamami czy innymi podobnymi wynikami prezentowanymi w wyszukiwarce.
Przed publikacją emoji w meta tagach warto również sprawdzić jak będą się one prezentować, bowiem różne wersje urządzeń mogą wyświetlać tę samą ikonkę nieco inaczej.